+31651387741

    Methode de Koppeling:

    Communicatiekracht bij veranderingen


    Veranderingen. Veel bedrijven, overheidsorganisaties en non-profitorganisaties hebben of krijgen er mee te maken. Of het nu gaat om een andere manier van werken of een complete reorganisatie. Veranderingstrajecten in welke vorm dan ook zijn altijd ingrijpend. Voor zowel de organisatie als voor de mensen die er werken. Voor medewerkers een periode van onzekerheid. ‘Wat gebeurt er met mij?’ Verandering gaat vaak gepaard met emotie. Niet zelden ontstaat een verwijdering tussen management en werkvloer.

    Over het algemeen zet de werkgever met name in op zorgvuldige processen. Daar is niets mis mee. Dat past bij goed werkgeverschap. Maar veelal wordt een veranderingsproces gecommuniceerd, zonder daarbij in daarbij in te spelen op wat de mensen waarover het gaat écht willen weten. En ook dat laatste hoort bij goed werkgeverschap.

    Ondergeschoven kindje
    Communicatie rondom veranderingen is arbeidsintensief en misschien daardoor vaak een ondergeschoven kindje. De reguliere communicatieafdelingen zijn hier vaak niet op toegerust of maken zelf te veel deel uit van het proces. Bovendien gaan ook de andere werkzaamheden voor een communicatieafdeling door. Veranderingscommunicatie een specifieke tak van sport. Juist door intensief te communiceren over veranderingen ontstaat een zekere mate van rust en vertrouwen. Communiceren over verandering moet als het goed is leiden tot tweerichtingsverkeer. Het management hoort medewerkers te informeren over ontwikkelingen en tegelijkertijd moeten medewerkers de mogelijkheid hebben feedback te leveren over hoe zij het proces ervaren en met suggesties te komen. Zij worden op die manier ‘mede-eigenaar’ van de verandering.

    Continu monitoren
    Of de boodschap nu goed of vervelend is, communicatie met de doelgroep is van enorm belang. Koppel-C heeft de methode ‘de Koppeling’ ontwikkeld die hierin voorziet. De methode zorgt ervoor dat management en werknemers letterlijk aan elkaar gekoppeld blijven. Dat doen we door het continu monitoren van de doelgroep. Aan welke informatie is behoefte. Alleen wanneer dat in beeld duidelijk is, kan effectief worden gecommuniceerd. En juist dat laatste is het credo van Koppel-C. ‘De Koppeling’ is geen confectie maar maatwerk. Altijd gemaakt binnen de cultuur van de organisatie, helder en duidelijk. De methode is af te nemen in modules.

    Frisse blik
    Koppel-C kan ondersteuning bieden op verschillende manieren. Variërend van een strategisch communicatieadvies, gekoppeld aan de in te zetten middelen tot en met de concrete uitvoering ervan. We hebben ervaring en een frisse blik, houden van interactie met de doelgroep en zijn in staat ingewikkelde vraagstukken op een goede manier te vertalen.

    Over communicatietrajecten tijdens verandering valt een heleboel te schrijven. Liever praten we er met u over. Neem contact met ons op voor het maken van een vrijblijvende afspraak.