+31651387741

    Communicatiekracht bij veranderingen

    Veranderingen. Veel bedrijven, overheidsorganisaties en non-profitorganisaties hebben of krijgen er mee te maken. Of het nu gaat om een andere manier van werken of een complete reorganisatie. Veranderingstrajecten in welke vorm dan ook zijn altijd ingrijpend. Voor zowel de organisatie als voor de mensen die er werken. Voor medewerkers een periode van onzekerheid. ‘Wat gebeurt er met mij?’ Verandering gaat vaak gepaard met emotie. Niet zelden ontstaat een verwijdering tussen management en werkvloer. 

    Over het algemeen zet de werkgever met name in op zorgvuldige processen. Daar is niets mis mee. Dat past bij goed werkgeverschap. Maar veelal wordt een veranderingsproces gecommuniceerd, zonder daarbij in daarbij in te spelen op wat de mensen waarover het gaat écht willen weten. En ook dat laatste hoort bij goed werkgeverschap.

    Ondergeschoven kindje
    Communicatie rondom veranderingen is arbeidsintensief en misschien daardoor vaak een ondergeschoven kindje. De reguliere communicatieafdelingen zijn hier vaak niet op toegerust of maken zelf te veel deel uit van het proces. Bovendien gaan ook de andere werkzaamheden voor een communicatieafdeling door. Veranderingscommunicatie een specifieke tak van sport. Juist door intensief te communiceren over veranderingen ontstaat een zekere mate van rust en vertrouwen. Communiceren over verandering moet als het goed is leiden tot tweerichtingsverkeer. Het management hoort medewerkers te informeren over ontwikkelingen en tegelijkertijd moeten medewerkers de mogelijkheid hebben feedback te leveren over hoe zij het proces ervaren en met suggesties te komen. Zij worden op die manier ‘mede-eigenaar’ van de verandering.

    Continu monitoren
    Of de boodschap nu goed of vervelend is, communicatie met de doelgroep is van enorm belang. De werkwijze van Koppel-C zorgt ervoor dat management en werknemers letterlijk aan elkaar gekoppeld blijven. Dat doen we door het continu monitoren van de doelgroep. Aan welke informatie is behoefte. Alleen wanneer dat in beeld duidelijk is, kan effectief worden gecommuniceerd. En juist dat laatste is het credo van Koppel-C. Veranderingscommunicatie is geen confectie maar maatwerk. Altijd gemaakt binnen de cultuur van de organisatie, maar vooral helder en duidelijk.

    Frisse blik
    Koppel-C kan ondersteuning bieden op verschillende manieren. Variërend van een strategisch communicatieadvies, gekoppeld aan de in te zetten middelen tot en met de concrete uitvoering ervan. We hebben ervaring en een frisse blik, houden van interactie met de doelgroep en zijn in staat ingewikkelde vraagstukken op een goede manier te vertalen.

    Over communicatietrajecten tijdens verandering valt een heleboel te schrijven. Liever praten we er met u over. Neem contact met ons op voor het maken van een vrijblijvende afspraak.

    Koppel-C heeft twee nieuwe communicatieconcepten ontwikkeld: een nieuw model mediatraining en de methode ‘De Koppeling’. Beide zijn innovatief. De nieuwe mediatraining richt zich vooral op de geloofwaardigheid van degene die namens een organisatie het woord voert op televisie of radio. Methode ‘De Koppeling’ is helemaal gericht op communicatieondersteuning tijdens veranderingen bij bedrijven en (non-profit) organisaties.
    Read More
    Cool Kunst & Cultuur, GGD Hollands Noorden, Veiligheidsregio Noord-Holland Noord, Cunningham Lindsey, Raasveld Expertise, Shared Service Center De Som, Terre des Hommes. Bovendien hebben we voor verschillende bedrijven en organisaties tekstproducties gemaakt. Van klein tot groot.
    Read More
    Gemeente Heerhugowaard wil zijn inwoners meer betrekken bij de echte geschiedenis van het oorspronkelijke tuindersdorp. Daarom werd in 2015 het project Van De Kaas en De Kift ontwikkeld. Een grootschalig theaterspektakel in theater Cool. Koppel-C verzorgt de complete productieleiding en de marketing/publiciteit rond het project.
    Read More
    Twee grote partijen op het gebied van letselschade Cunningham Lindsey Nederland en Raasveld Expertise brengen gezamenlijk een nieuw bedrijf in de markt: Dé Letselschadehulpdienst. Koppel-C ontwikkelt een logo, huisstijl, website en diverse uitingen. Een mooi voorbeeld van de mogelijkheden van Koppel-C: advies, fotografie, vormgeving en tekst. Alles onder één dak.
    Read More
    SSC De Som verzorgt voor zeven gemeenten in Noord-Holland (regio West-Friesland) alle ICT-voorzieningen. In de aanloop naar en het begin van de gemeenschappelijke regeling verloopt de communicatie naar de gebruikers niet optimaal. Koppel-C schiet te hulp voor het maken van een strategisch communicatieplan. Behalve strategie leveren we een plan met concrete middelen om de communicatie met de doelgroep te verbeteren.
    Read More
    GGD Hollands Noorden en Veiligheidsregio Noord-Holland Noord coördineren de crisisnoodopvang van vluchtelingen in die regio. Koppel-C verzorgt de communicatie, onder meer door het uitgeven van een tweewekelijkse digitale nieuwsbrief voor een brede doelgroep. De werkzaamheden van Koppel-C bestaan uit advies, tekst en vormgevingsbegeleiding.
    Read More
    Terre des Hommes Alkmaar wil haar nieuwe winkel op originele wijze openen. Koppel-C bedenkt een korte theatervoorstelling. We schrijven een bij de organisatie passend script en werven een geschikte spelcast. Koppel-C verzorgt ook de regie, productieleiding en publiciteit (inclusief advertentieopmaak).
    Read More